سِبط ، به معنای نواده است . از لقب های امام حسین (ع) ، سِبط ((سِبط محمد النبی)) و سِبط النبی است. امام حسین(ع) سِبط اصغر پیامبر و امام مجتبیٰ ، سِبط اکبر نامیده می شود به این دو نواده ی عزیز رسول خدا ، سِبطین هم در روایات و زیارت نامه ها اطلاق می شود .

منبع : فرهنگ عاشورا جواد محدثی ص 238 


ادامه مطلب
تاريخ : یک شنبه 11 آبان 1393  | 06:29 ب.ظ | نويسنده : بهنام | نظرات 1

اشاره

خداوند متعال، رسول خدا(ص) و اهل بیت(ع) او را برای اهل عالم، به ویژه پیروانشان، به عنوان الگو آفریده است. مسلمانان جهان وظیفه دارند در تمام شئونات زندگی اعم از فردی، اجتماعی، سیاسی، اخلاقی و غیره به آنان اقتدا نمایند.

یکی از نکات قابل توجّه در سیره پیشوایان معصوم(ع) نحوه رفتار آنان با خانواده است. در این نوشتار مختصر برآنیم تا با مراجعه در منابع تاریخی به گوشه هایی از سیره اخلاقی امام حسین(ع) در خانواده بپردازیم؛ هر چند به خاطر طبیعت موضوع و نیز شرایط اجتماعی، حجم شواهد و مواردِ بر جای مانده در تاریخ، در این خصوص فراوان نیست؛ همین اندک نیز بسیار ارزشمند و گویاست.

 

 


ادامه مطلب
تاريخ : شنبه 10 آبان 1393  | 08:27 ب.ظ | نويسنده : بهنام | نظرات 1


پدید آورنده : عسکری اسلامپور کریمی 
 

 

 

1.جهاد با نفس

جِهادُ الرَّجُلِ نفسه عن معاصی اللهِ وهو مِن أعظم الجهاد(تحف العقول، ص 175)

مبارزه با هواهای نفسانی لازم است، تا آنکه مایل به معصیت خدا نشود و این مبارزه از مهم ترین مجاهدتهاست.

 

2. مرگ با سعادت

إنی لا أری الموت إلاّ سعادةً ولا الحیاةَ مع الظالمین إلا برما(تحف العقول، ص 276)

به تحقیق من نمی بینم مرگ را، مگر سعادت و نمی بینم زندگی در کنار ستمگران را، مگر عار و ننگ

 

3. دینداری و امتحان

النّاس عبید الدّنیا والدّین لعبٌ علی السنتهم یحوطونه ما درّت به معایشهم فإذا محصوا بالبلاء قلّ الدّیّانون

(محجة البیضاء، ج 4، ص 328)

مردم بنده دنیا هستند و مذهب بازیچه زبانشان شده است و برای امرار معاش خود دین را پذیرفته اند، پس اگر بلائی (خطر

مقام، جان، مال، فرزند، ...) به ایشان برسد، دینداران واقعی کمیاب می گردند.

 


ادامه مطلب
تاريخ : شنبه 10 آبان 1393  | 08:24 ب.ظ | نويسنده : بهنام | نظرات 0

پدید آورنده : غلامرضا گلی زواره
 

 

 

تبلور ارزش های مقدّس

در سراسر تاریخ پر فراز و نشیب اسلام جنبش ها و مبارزات و مقاومت هایی دیده می شود که هر کدام از آن ها در تثبیت ارزش های دینی و نفی ستم و تجاوز مؤثر بوده اند اما هیچ کدام از این خیزش ها نتوانسته است همچون نهضت عظیم و مقدّس عاشورا مسیر جامعه اسلامی را دچار تحوّل سازد و تأثیری ژرف و با برکت در سده های پس از انقلاب عاشورا بگذارد.

این حماسه جاوید هر زمان که می گذرد نه تنها خاموش نمی گردد بلکه پرتوهای آن گسترده تر و انوارش درخشان تر می شود و همواره الهام بخش بسیاری از حرکت های حق طلبانه و عدالت خواهی بوده است. حتی مهاتما گاندی رهبر هند اعتراف می نماید:

«من برای مردم هند، چیز تازه ای نیاورده ام، تنها نتیجه ای که از مطالعات و تحقیقاتم درباره زندگی قهرمان کربلا به دست آورده بودم، ارمغان ملت هند کردم. اگر بخواهیم هند را نجات بدهیم باید همان راهی را بپیمائیم که حسین بن علی(ع) پیمود.»(1)

 


ادامه مطلب
تاريخ : شنبه 10 آبان 1393  | 08:20 ب.ظ | نويسنده : بهنام | نظرات 0
.: Weblog Themes By BlackSkin :.

تعداد کل صفحات : 12 :: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 >